Шукати в цьому блозі

суботу, 28 грудня 2013 р.

Навчання в UdeM. Частина 3: prêt et bourse

     В цій частині розкажу про отримання кредиту і стипендії на навчання. Наданням кредитів та видачею стипендій займається не навчальний заклад, а спеціальна урядова установа - Aide financière aux études. Проте при університеті знаходяться їх представництва, Bureaux de l'aide financière. Є ще стипендії від універу, але вони виділяються тільки у вигляді грантів.

     Як я писав в статті Навчання в UdeM. Частина 2, ви маєте право на кредит та стипендію, якщо навчаєтесь на повний час, або якщо вас прирівняно до студентів, які навчаються на повний час. В такому випадку, ви можете подати заяву на їх отримання згідно програми Programme de prêts et bourses. Якщо ж ви навчаєтесь на неповний час, то маєте право тільки на отримання кредиту згідно програми Programme de prêts pour les études à temps partiel.  


     Заяву потрібно подавати в он-лайні на сайті  Aide financière aux études,  одразу після вступу, щоб встингнути у встановлені терміни. Але щоб це зробити, потрібно мати постійний номер (le code permanent), який присвоюється Міністерством освіти, відпочинку та спорту (le ministère de l'Éducation, du Loisir et du Sport, MELS).  Цей номер присвоюється ще в школі і є незмінним протягом всього життя. Імігрантам цей код присвоюють під час проходження курсів францизації за урядовою програмою PILI. Якщо ж ви не записувались на PILI, то вам потрібно буде спочатку отримати цей код. Найкраще звернутись в bureau de l'aide financière при вашому університеті і вони зроблять заяву на отримання постійного коду. Я так і зробив, після чого мені через тиждень-другий подзвонили і сказали, що тепер мені призначено постійний номер, який співпадає із студентським номером, присвоєним в університеті, і що я можу відправити заяву на кредит і стипендію з їхнього сайту.


     Але після он-лайн заяви все рівно потрібно було відправити пакет документів поштою, а саме (www.afe.gouv.qc.ca):
  • свідоцтво про народження дитини;
  • свідоцтво про одруження;
  • двостороння копія картки постійного мешканця (la carte de résident permanent);
  • Certificat de sélection du Québec;
  • українські університетські дипломи та відповідні  Évaluation comparative des études effectuées hors du Québec видані міністерством Іміграції (MICC);
  • формуляр, заповнений  дружиною/чоловіком Déclaration du conjoint;
  • супровідний лист Bordereau d'accompagnement des documents liés à la demande d'aide financière, роздрукований при заповненні заяви.
     Зібрали все, відправили. Тепер потрібно чекати, коли MELS розгляне вашу заяву, прийме рішення і відправить вашому навчальному закладу гарантійний сертифікат, le certificat de garantie. Університет або подзвонить вам, або напише на е-мейл повідомлення, що ви можете прийти і забрати ваш гарантійний сертифікат. І після цього в гру вступає банк. І не який небудь, а один із цього списку банків-учасників урядової програми кредитів і стипендій (AFE):
  • Caisse Desjardins;
  • Banque de Montréal;
  • Banque Laurentienne;
  • Banque Nationale du Canada;
  • Banque Royale du Canada;
     Маючи сертифікат на руках, ви відправляєтесь в один з вищенаведених банків, де заключаєте договір на цільовий кредит на навчання. І це ніби все. Але не зовсім так. Отже банк дає вам кредит, ви будете мати кредитний рахунок. Одночасно вам відкриють дебетний рахунок (le compte chèque), або використають ваш існуючий рахунок, якщо він уже був раніше відкритий в цьому банку. Саме на цей рахунок вам будуть перераховувати кредитні гроші. Одночасно сума кредиту буде з'являтися на кредитному рахунку. Автоматично гроші не перераховуються в університет. Потрібно самому це робити, або грошовим переказом в он-лайні на сайті банку, або виписати чек і відправити поштою, чи занести особисто.

     Я ж то цього не знав, тому перший семестр нічого не платив, думаючи, що гроші перераховуються автоматично. Тільки коли здав екзамени і хотів записатись на нові предмети, виявилось, що мій обліковий запис заблоковано через несплату. Крім того, що я не можу розпочати новий триместр, так мені ще нарахували відсотки за прострочення оплати. Обдзвонивши університет, банк і AFE, я нарешті вияснив, в чому причина блокування. Тому що ніхто толком не міг пояснити, що сталося, адже рахунок відкрито, гроші на рахунок переведені, а продовжити навчання я не можу. Тільки в університеті здогадались, що потрібно просто зняти гроші з рахунку і оплатити самому. Навіть втішили, сказали, я не один так думав, що оплата здійснюється автоматично.        

     Якщо коротко, то система працює так - банк надає вам кредит під невеликий відсоток (близько 3 %), а уряд протягом всього терміну навчання сплачує замість вас ці відсотки. Ви кожного триместра знімаєте гроші з рахунку і робите оплату університету. Після закінчення навчання ви повинні повернути кредит, а також почати сплачувати відсотки по ньому. Протягом 6 місяців після закінчення навчання, ви маєте право просити в банка відтермінування сплати кредиту (AFE). Але за цей час відсотки все рівно нараховуються і через 6 місяців потрібно почати виплачувати тіло кредиту і відсотки, які набігли за ці 6 місяців (AFE). Є якісь програми зменшення боргу, але наразі я про них нічого не знаю.

     Для чого брати кредит, якщо, наприклад, ви можете заплатити самі? Як одна з причин - щоб мати змогу отримати стипендію, якщо ви навчаєтесь на повний час. Наприклад, мені на мої 6 предметів, які я візьму протягом одного року, видали кредит 4 860 $, плюс 2 293 $ стипендії (2 293 $ / 12 міс. = 191 $/місяць). Але фактично з наданої суми кредиту я використаю тільки близько 1 800 доларів на оплату самих курсів. Справа в тому, що кредит видається з розрахунку не тільки ціни курсів в університеті, а і на проживання на цей період. Таким чином, моєї стипендії вистачить на повернення боргу, і ще залишиться близько 500 доларів. В мене мала стипендія, тому що я працюю, а вона нараховується відповідно до річного доходу. Якщо ж ви не працюєте, то брати кредит буде ще вигідніше. На сайті можна приблизно порахувати суму стипендії, залежно від вашого доходу, використавши інструмент Simulateur de calcul.

5 коментарів:

  1. За який термін треба сплатити прет? А то мені в Банку Лоренсьен так і не змогли нічого сказати, окрім того, що я зобов"язаний почати сплату лише через 6 місяців після закінчення навчання.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. мені в RBC сказали те саме. на сайті AFE написано, що після 6-ти місяців потрібно з банком укласти угоду про умови повернення кредиту. І ще мені здається, що для отримання 6-місячного відтермінування також потрібно укласти угоду з банком. Може бути, що автоматично це не робиться, і якщо не поцікавитись в банка, що треба робити, то вони по тихому нарахують відсотки і ще й пеню за несплату.

      Видалити
    2. якщо вірити банку, вони почнуть знімати гроші з мого рахунку, мінімально потрібну суму. правда, теба піти та таки дізнатися, коли само - одразу після закінчення навчання чи через 6 місяців.
      Рахунок в них я не вікривав, дав реквізити свого вже існуючого рахунку в Скошиї. На нього й приходять кошти.
      Клерк, що оформляв мені угоду взагалі нічого не знав. Каже, для мене це вперше, я ніколи цього не робив...))) якщо є питання - телефонуйте до центрального офісу.
      я так зрозумів, у тебе в РБС така сама історія?

      Видалити
    3. в мене в РБС вже був відкритий чековий рахунок. Пам"ятаю, дівчина, яка там працювала, так і не сказала, яким буде відсоток. Говорить, зараз не знаю, це від уряду залежить. Я ще в кінці питав, це все, чи ще щось потрібно робити, щоб це працювало? Ні, каже, це все. В результаті в кінці семестру за прострочку оплати заплатив пару зайвих доларів.
      До речі, на яку програму поступив?

      Видалити
    4. В мене ситуація простіше, обрав ДЕП. Згодом про це напишу.

      Видалити